Litteraturliste for bøger/artikler omhandlende Sansehaver
Oplæg i PROTAC A/S om naturens betydning for mennesker - sansehaver, haveterapi og rehabilitering i naturen
Litteratur og søgesteder:
www.slu.se Sveriges Lantbruks Universitet, Alnarp
www.Thrive.com Americal Horticultural Therapy Association (AHTA)
Andersen, L. N. (2007) Betydningen af de aktiviteter som udføres af deltagerne i Alnarps Rehabiliteringshave og sammenhængen til omgivelserne. SLU Alnarp
Bengtsson, A. (2003). Utemiljöns betydelse för äldre och funktionshindrade. Statens Folkhälsoinstitut, Sverige
Berentsen, V.D. Grefsrød, E-E. & Eek, A. (2007). Sansehager for personer med demens – utformning og bruk. Demens Nasjonalt kompetansesenter, Forlaget Aldring og helse, Norge
Cooper Marcus, C & Barnes, M (1999). Healing Gardens- therapeutic benefits and design recommendations. Wiley & Sons, New York
Ellneby, Y. (2004). Se hvad jeg kan! – hvad forældre har brug for at vide om børns
udvikling. Høst & Søn
Grahn, P. (2005b). Att bota människor i en trädgård. I: P. Schmidtbauer; P. Grahn & M. Lieberg, Tänkvärda Trädgårdar. Når utemiljön blir en del av vården(s.127-145). Stockholm: Formas.
Hansen, K. B & Nielsen, T. S (2005). Natur og grønne områder forebygger stress. Skov & Landskab, www.SL.kvl.dk> Publikationer > Udgivelser > Hæfter
Hasselkus, B.R. (2002). The Meaning of Everyday Occuppation. SLACK Incorporated.
Holm-Larsen, S., Holst, N. & Poulsen, N.M. (2005). Udeområder – boligbyggeri for ældre,
hæfte 8, Kroghs Forlag A/S
Nebelong, H. (2003). Sansehaver – naturens terapirum.Vækst, 21/4
Nebelong. H. (2008). Vi leger at... Tanker om leg, læring og indretning af legeplandser og sansehaver for børn. Dafolo
Schriver, N. B. (2003) Fysioterapi og læring – betydning af rettethed, relationer, rum og refleksion. Ph.d afhandling, Institut for Filosofi, Pædagogik og Retorik, Københavns Universitet JCVU Forlag
Stigsdotter, U.K.& Grahn, P. (2002). What Makes a Garden a Healing Garden? Journal of Therapeutic Horticulture, vol. 13, 60-69.
Söderback, I., Söderström, M. & Schälander, E. (2004). Horticultural therapy: the „healing garden“ and gardening in rehabilitation measures at Danderyd Hospital Rehabilitation Clicic, Sweden. Pediatric Rehabilitation, vol. 7, no. 4, 245-260.
Søjmark, E. (red.)(1998). Legepladsen for alle – Fokus på legepladser for børn med bevægelseshandicap.
Videnscenter for Bevægelseshandicap
Oplæg i PROTAC A/S om naturens betydning for mennesker - sansehaver, haveterapi og rehabilitering i naturen
Litteratur og søgesteder:
www.slu.se Sveriges Lantbruks Universitet, Alnarp
www.Thrive.com Americal Horticultural Therapy Association (AHTA)
Andersen, L. N. (2007) Betydningen af de aktiviteter som udføres af deltagerne i Alnarps Rehabiliteringshave og sammenhængen til omgivelserne. SLU Alnarp
Bengtsson, A. (2003). Utemiljöns betydelse för äldre och funktionshindrade. Statens Folkhälsoinstitut, Sverige
Berentsen, V.D. Grefsrød, E-E. & Eek, A. (2007). Sansehager for personer med demens – utformning og bruk. Demens Nasjonalt kompetansesenter, Forlaget Aldring og helse, Norge
Cooper Marcus, C & Barnes, M (1999). Healing Gardens- therapeutic benefits and design recommendations. Wiley & Sons, New York
Ellneby, Y. (2004). Se hvad jeg kan! – hvad forældre har brug for at vide om børns
udvikling. Høst & Søn
Grahn, P. (2005b). Att bota människor i en trädgård. I: P. Schmidtbauer; P. Grahn & M. Lieberg, Tänkvärda Trädgårdar. Når utemiljön blir en del av vården(s.127-145). Stockholm: Formas.
Hansen, K. B & Nielsen, T. S (2005). Natur og grønne områder forebygger stress. Skov & Landskab, www.SL.kvl.dk> Publikationer > Udgivelser > Hæfter
Hasselkus, B.R. (2002). The Meaning of Everyday Occuppation. SLACK Incorporated.
Holm-Larsen, S., Holst, N. & Poulsen, N.M. (2005). Udeområder – boligbyggeri for ældre,
hæfte 8, Kroghs Forlag A/S
Nebelong, H. (2003). Sansehaver – naturens terapirum.Vækst, 21/4
Nebelong. H. (2008). Vi leger at... Tanker om leg, læring og indretning af legeplandser og sansehaver for børn. Dafolo
Schriver, N. B. (2003) Fysioterapi og læring – betydning af rettethed, relationer, rum og refleksion. Ph.d afhandling, Institut for Filosofi, Pædagogik og Retorik, Københavns Universitet JCVU Forlag
Stigsdotter, U.K.& Grahn, P. (2002). What Makes a Garden a Healing Garden? Journal of Therapeutic Horticulture, vol. 13, 60-69.
Söderback, I., Söderström, M. & Schälander, E. (2004). Horticultural therapy: the „healing garden“ and gardening in rehabilitation measures at Danderyd Hospital Rehabilitation Clicic, Sweden. Pediatric Rehabilitation, vol. 7, no. 4, 245-260.
Søjmark, E. (red.)(1998). Legepladsen for alle – Fokus på legepladser for børn med bevægelseshandicap.
Videnscenter for Bevægelseshandicap